Waarom iedere ondernemer een CRM-systeem zou moeten hebben!

Gepubliceerd op 11 maart 2020 om 18:25

Zeg eens eerlijk. Waar bewaar jij de gegevens van jouw klanten?

  1. Er liggen stapels visitekaartjes en post-its op mijn bureau die ik af en toe doorloop
  2. Ik scroll door mijn e-mails voor de juiste contactgegevens en de meest recente afspraken
  3. Die staan op papier en berg ik netjes op in ordners
  4. Ik heb ze overzichtelijk en veilig opgeslagen in een soepel werkend CRM-systeem

 

Orde en rust

Ik gun het iedere ondernemer dat het antwoord op mijn vraag optie D zal zijn. Een goed CRM-systeem is namelijk zó handig en AVG-veilig! Al je klantgegevens digitaal op één plek maakt je leven zoveel makkelijker. Het schept orde in de chaos en geeft ruimte in je hoofd. Met mijn drukke bestaan en volle agenda zwéér ik echt bij mijn CRM. Zonder dat systeem zou mijn business omvallen en ikzelf ook.

 

Wat is CRM eigenlijk?

CRM staat voor Customer Relationship Management. En dat is precies wat het doet: het programma managet de relatie die jij hebt met jouw klanten. Dat gaat dus veel verder dan alleen maar het bijhouden van een up-to-date adresboekje, al is dat natuurlijk ook wel erg handig om te doen.
Hoeveel functionaliteiten een CRM precies heeft, ligt aan waar je voor kiest. Er zijn verschillende leveranciers, die ieder de meest uiteenlopende modules aanbieden. Een CRM-systeem hoeft ook niet persé duur te zijn. Vaak betaal  je maar een paar tientjes per maand. En daar krijg je een hoop gemak voor terug!

 

Cruciale ondersteuning

Iedere klant heeft zijn eigen wensen, speciale aanpak, bijzonderheden en misschien zelfs tarieven. Wil je jouw relatie optimaal houden, dan is het belangrijk dat je daar geen missers in maakt. Een follow-up van actiepunten op een vergadering, het opvolgen van een belangrijke lead of het verlopen van een tijdelijke tariefafspraak. Het zijn zomaar een paar cruciale dingen waar een CRM-systeem je heel eenvoudig in kan ondersteunen.

 

Persoonlijke touch

Als je dan toch een CRM-systeem hebt gekocht, beperk je dan niet tot puur zakelijke en financiële details. Een goed systeem is AVG-proof en volledig veilig. Registreer dus gerust waar je klant heen op vakantie is geweest, hoeveel kinderen hij/zij heeft of wanneer zijn/haar verjaardag is. Je hoeft dat soort persoonlijke dingen voortaan niet meer zelf te herinneren en het voorkomt pijnlijke vergissingen. CRM vergemakkelijkt die persoonlijke touch aan je zakelijke relatie. Ook dat betaalt zich altijd terug!

 

Het moet wél goed gevuld zijn!

Er is één grote maar. Je kunt nog zo’n prachtig, supersonisch CRM-systeem hebben, als je het niet goed vult en bijhoudt, heb je er niets aan. En veel ondernemers zien juist daar tegenop. Dan heb ik goed nieuws: ik vind het heerlijk om bezig te zijn met dit soort administratieve klussen! Ik vul jouw CRM snel en nauwkeurig en houd het helemaal up-to-date, zodat je daar geen omkijken meer naar hebt. Door vervolgens jouw facturatie te koppelen aan je CRM weet je ook dat de rekeningen op tijd de deur uit gaan naar de juiste personen. Een kind kan de was doen!

 

Meer informatie?

Heb ik je nieuwsgierig gemaakt naar de mogelijkheden van CRM? En wil je weten wat Jewel’s Business voor jou hierin zou kunnen betekenen? Lees de referentie van een van mijn klanten, dat geeft je alvast een idee. Of neem contact met mij op. Ik vertel je graag in een vrijblijvend persoonlijk gesprek over de verschillende opties!

 

Reactie plaatsen

Reacties

Léanne
4 jaar geleden

Goede tips weer!